Dela nyhet
Hur arbetar Nätsmart Mora?
22 feb, 10:07
Nätsmart Mora startade som ett hållbart projekt 2019 och är numer en naturlig del i skolornas värdegrundsarbete. Nätsmart Mora föredrar att arbeta förbyggande med utmaningar som elever upplever finns. Vi arbetar för att våra elever ska lära sig hur de kan hantera utmaningar och vilka verktyg de kan behöva för att kunna lyckas att göra det. Det är viktigt att våra elever blir medvetna om de utmaningar och risker som kan uppstå.
Elever som vi möter i Moras grundskola berättar att deras största utmaningar är att de upplever elaka kommentarer, utsatthet, kränkningar, utfrysning och olika former av hot i snapchat-grupper. De tycker att det är svårt att veta vad som är sant och inte sant i allt som finns i flödet de får ta del av. Vi har förstått att det är flödena från Snapchat och Tik tok där det flesta utmaningarna finns och att det är vid dessa plattformar som de kan känna ett obehag.
När Nätsmart Mora gör insatser på skolor med elever så fokuserar arbetet på händelser i användning av sociala medier. Att dela material på nätet och sprida det vidare kan medföra risker och konsekvenser. Det är viktigt att ge eleverna information om vilket ansvar de har vid spridning av material. Att få oönskade meddelanden med exempelvis dickpicks kan upplevas som en obehaglig och kränkande upplevelse. Eleverna säger att det är något vi får stå ut med och oönskat material får de ofta. Även våra yngsta elever i förskoleklass och lågstadiet får oönskat material till sig när de har tillgång till Snapchat och Tiktok vilket många har. De yngsta eleverna upplever att de får bilder skickade eller ser materialet i flödet och att de då bara raderar om något är konstigt. De förstår inte att det är olämpligt och att man kan tycka att det är oönskat och att det inte ska accepteras. Äldre elever upplever att det har normaliserats och att det är ”okej” att skicka olämpligt material till varandra. Nätsmart Mora arbetar för att få elever att inte acceptera oönskade meddelanden och alltid tänka på vad de själva skickar för meddelanden till andra.
När det gäller elevers integritet och säkerhet så finns det mycket att arbeta med. Elever tycker inte att det är konstigt att de sprider personlig information till vem som helst. Att de alltid har snapchat-kartan påslagen och tillgänglig. Vad spelar det för roll, säger de när vi frågar.
Det är många som väljer att ha öppna konton på sociala medier för att få möjlighet till många följare och likes. Vi ser ett behov av att få eleverna att förstå vikten av att skydda sin personliga information och ge de möjlighet att vara medvetna om de faror som kan uppstå med att dela för mycket information om sig själv online. Eleverna i Moras grundskolor ska uppmuntras att vara försiktiga med vilken information de delar och med vilka de integrerar med.
Nätsmart Moras arbete i skolor ser olika ut beroende på vilka utmaningar vi möts av. Vårt huvudsakliga arbete i våra insatser är klimatet på nätet dvs hur vi är mot varandra och hur vi hanterar oönskat material vi tvingas få ta del av och spridning av material.
Vi gör insatser på individ, klass/gruppnivå och det kan vara långsiktiga insatser, akuta insatser och insatser med information till vårdnadshavare och lärare.
I våra långsiktiga insatser arbetar vi förebyggande och ofta under en längre period i en klass. Planeringen för en sådan insats görs tillsammans med rektor och lärare för att insatsen ska bli så nära och relevant som möjligt. I akuta insatser då går vi in och gör snabba åtgärder.
Vårt samarbete med Polisen i Mora ger oss möjlighet att även genomföra polisbesök i klasser om behov finns för det. Polisen har varit med oss ut till flera skolor och klasser under det senaste året och delat viktig information utifrån våra insatser och besöken har uppskattats av både elever och lärare. Polisen har även deltagit på informationskvällar om nätet för vårdnadshavare.
Tillsammans kan vi bidra till barn och ungas trygghet på nätet!
Vänliga hälsningar
Nätsmart Mora och Polisen